Kuinka suuri osuus työajastasi menee papereiden tai tavaroiden etsimiseen – ja hermostumiseen, kun niitä ei löydy? Tukeeko työympäristösi tavoitteitasi? Lähtevätkö luovat ajatuksesi vaivatta lentoon, vai takertuvatko ne epämääräisiin pinoihin, johonkin turhaan ja ylimääräiseen? Miten voisit tehdä tilaa työhyvinvoinnille?
Uskon, että toimiva järjestys työympäristössä lisää oleellisesti työn mielekkyyttä, tukee kiireettömyyttä ja omalta osaltaan ennaltaehkäisee myös stressiä. Hyvä järjestys niin kotona kuin töissä vapauttaa aikaa, tilaa ja energiaa sille, mikä on juuri siinä hetkessä tärkeintä.
Keskittyminen olennaiseen käy vaivattomimmin ympäristössä, missä katse ja ajatukset eivät harhaudu sekalaisiin häiriötekijöihin. On helpompi olla läsnä tekemiselle, ideoille, työyhteisölle, asiakkaille, itselleen. Kun asiaa ajattelee tältä kantilta, niin onkohan meillä edes varaa työskennellä kaoottisuuteen taipuvaisessa ympäristössä? Ainakin minusta tila, jossa on helppo hengittää, kuulostaa peräti elinehdolta.
Katso TÄYSII 2017 -seminaarin tallenteet VELOITUKSETTA! Puhujat: Aira Samulin, Ilkka Koppelomäki, Johannes ”Hatsolo” Hattunen, Jutta & Juha Larm, Nina Rinne, Pasi Rautio, Petri Hiissa, Sanna Kämäräinen, Sanna Wikström, Sonja Kaunismäki, Tomi Kokko & Tony Dunderfelt.
Suuressa maailmassa työpöydän siivoamiselle on oma vakituinen juhlapäivänsäkin aina tammikuun toisena maanantaina. Tämä on hyvä tilaisuus tehdä tilaa työhyvinvoinnille ottamalla oma työtila uudestaan haltuun, jos se on karannut käsistä. Ota itsellesi aikaa – ja kun työpöytäsi on järjestyksessä, on myös mielesi kirkkaampi ja ajatuksesi selkeämpiä. Myönteiset vaikutukset on sen verran kattava, että juhlaan on oikeasti aihetta.
Mielestäni tällaisia työtilan järjestystä edesauttavia päiviä voisi ripotella tasaisesti pitkin vuotta. Olisiko siinä haaste sinulle – työntekijänä, työnantajana? Jos homma ei hoidu omin voimin, voi apu olla yllättävänkin lähellä.
Artikkelin kirjoittaja Sandy Talarmo on life coach ja ammattijärjestäjä, jonka työn ydin on selkeys.